اتاق گفتگو تماس با ما اخبار روز

امروز:

  تاریخ:4 /11/1385

بازدید کنندگان :  85 نفر

 کد:9257

چاپ خبر

عنوان خبر : یارانه تنبلی میآورد

 

 

»

دکنر احمد جعفری صمیمی معاون پزوهشی دانشگاه  و استاد گروه اقتصاد دانشگاه متولد 1331 مشهد مقدس می باشد.

 دکتر صمیمی با کسب رتبه اول در سال 1354 موفق به دریافت کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران شد و با استفاده از بورس تحصیلی در دانشگاه امریکا ادامه تحصیل داد.

وی در سال 1357 به مدرک کارشناسی ارشد و در سال 1362 با رتبه اول به دکترای اقتصاد دست یافت و از همان سال تاکنون بمدت 23 سال است که خدمات علمی ،آموزشی و پژوهشی فراوانی در اقتصاد مخصوصاً در دانشگاه مازندران داشته است. از این محقق اقتصادی بیش از 15 جلد تالیف و ترجمه و 70 مقاله منتشر شده که از نظرات وی در کنفرانسهای علمی داخلی و خارجی استفاده می شود .

دکتر جعفری صمیمی در گفتگوی 90 دقیقه ای با البرزشرکت نمود و به طرح مباحث قابل توجهی پرداخت که ضمن تشکر از ایشان و هم چنین همکاری صمیمانه روابط عمومی دانشگاه مازندران مباحث این نشست از نظر خوانندگان گرامی نشریه می گذرد.

دکتر جعفری صمیمی در تعریف علمی صنعت با اشاره به نقش مهم تولید ناخالص ملی در کل فعالیتهای اقتصادی از وجود بخشهای عمده کشاورزی ، صنعت، خدمات و ساختمان در اقتصاد کلان یاد کرد و با تعریف هر یک از این بخشها گفت: بخش صنعت تنها بخشی است که در آنجا مواد تبدیل به یک حالت دیگری می شود و با یک فرآوری و یک کارخانه ای به یک کالا تبدیل می شود.

وی با بیان این نکته که بخشهای چهار گونه اقتصادی فوق الاشاره به نوعی با یکدیگر مرتبط بوده و تحت تاثیر بخش دیگر قرار می گیرند گفت: در بخش کشاورزی عمدتا کالاهای اولیه تولید می شود و خیلی از فرآورده های این بخش تغییر شکل پیدا می کند که یکی از بخشهای وابسته به کشاورزی صنایع غذایی است.

وی افزود: در یک مجموعه کاری اقتصادی تولید از بخشهای مهم است و صنعت یکی از انهاست که در آن مواد اولیه و خام در آنجا تغییر شکل می دهند. استاد اقتصاد دانشگاه در ارتباط با وضعیت صنعت ایران به مقایسه هزینه های تولید در داخل و خارج از کشور پرداخت و با تاکید بر رقابتی شدن کالاها گفت: وقتی تخصص با شد تولید بیشتری می شود امروز صنعت وضعیت پیچیده دارد ، مواد اولیه ای دارد که می شود داده ها و آنرا تغییر شکل می دهیم می شود ستاده ها که در گذشته فقط مونتاژ داشتیم یعنی در واقع ارزش افزوده ایجاد می کردیم اما این ارزش افزوده زیاد نبود.

دکتر جعفری صمیمی رقابت در تولیدات صنعتی و عدم حمایت مستمر دولت از صنایع را مورد تاکید قرارداد و افزود : الان در دنیا سیاست حمایتی مورد نکوهش است.

وی با اشاره به ابلاغ بند (ج) اصل 44 توسط مقام معظم رهبری خواستار فعالیت بیشتر بخش خصوصی شد و اظهار داشت: دولت باید در آغاز کار از صنایع حمایت کند، دولت کار فرمای اقتصادی خوبی نیست اما می تواند معمار خوبی باشد ، می تواند موانع سر راه بازار را از بین ببرد، می تواند خط شکن باشد.

او افزود: در همه جای دنیا بهره وری در بخش دولتی خیلی کم است ولی صنایع درابتدای کار توسط دولت باید حمایت شوند. جعفری صمیمی کیفیت تولیدات صنعتی را برای ورود به WTO مهم خواند و با اشاره به سفرش به انگلستان و رغبت انگلیسی ها به پارچه و لباس ایرانی گفت: بعضی جاها خوب پیشرفت کردیم، برخی صنایع ما مثل نساجی در دنیا حرف اول را می زند و ما بهترین دوخت را در دنیا داریم، اگر اجازه بدهند ما وارد بازار بین المللی بشویم می توانیم رقابت جهانی داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به وجود خرمای رطب بم بر سفره افطار مسلمانان لندن گفت: ما تولید کننده اول خرما هستیم اما وقتی نتوانیم ارتباط بین المللی داشته با شیم مشکل ایجاد می شود، دولت باید اینجا نقش ایفا کند دکتر جعفری صمیمی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را ضروری دانست و به عدم حمایت دائمی دولت از صنعت تاکید کردو افزود: حمایتهای اولیه لازم است اما بعد از راه اندازی باید اجازه رقابت داد، حمایت دائمی نداشته باشیم ، فضا را آماده کنیم و اجازه دهیم صنایع با هم رقابت کنند. وی با تاکید بر حضور صنایع کشور در رقابت جهانی رشد ایران اسلامی را در صنعت نانو چشمگیر خواند و سیاستهای دولت را هم در توسعه صنعتی مهم عنوان کرد.

 معاون پژوهشی دانشگاه مازندران شاخصهایی که در مازندران دارای وضعیت نسبی هستند اینگونه اعلام کرد : کشاورزی ، زراعت، باغداری، دامداری، مرغداری،جنگل،معادن غیر نفتی ،منسوجات و پوشاک ، صنایع غذایی و لبنی ، صنایع چوبی و مبلمان ، کاغذ، محصولات فلزی و خدمات.

وی با اهمیت توصیف کردن بخش کشاورزی گفت: شاغلان بخش کشاورزی در دنیا کم هستند که بین 3 تا 4 درصد جمعیت کشورهای پیشرفته در این بخش شاغلند اما در ایران این تعداد 30 درصد جمعیت را تشکیل می دهند و 60 تا 70 درصد حمل و نقل زمینی نیز محصولات کشاورزی می باشد.

 استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: مازندران استانی است که باید کشاورزی کشور را تامین کند اما معنایش این نیست که از بخشهای دیگر عقب باشد ، کشاورزی جزء مزیتهای نسبی استان است و بهترین تحصیلکرده های کشاورزی از این استان هستند لذا صنایع غذایی باید در استان تقویت شود اما چرا تحصیلکرده های ما بیکارند؟ دکتر جعفری صمیمی در خصوص پرداخت یارانه تنبلی ایجاد می کند .

وی بهره مندی از تجارب دیگر کشورها در خصوصی سازی ، ایجاد رقابت ، افزایش دانائیهای مردم و بالا بردن نقش نظارتی دولت را از راهکارهای اجرای موفق ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 خواند.

 

گفتگوازمحمدعلی روشن

 

نظرات و پیشنهادها:
آدرس پست الکترونيکي :   

فهرست عناوین

» صفحه اصلی

» عناوین کل اخبار

» اجتماعی

» اقتصادی

» سیاسی

» علمی

» فرهنگی

» ورزشی

» استانها

» خارجی

» خبر های منطقه  کرج

» گزارش و تحلیل

» عکس ها

» گفتگو

» یادداشت ها

» مقاله

» پیوند ها

» سرگرمی و امکانات

» جستجوی خبر

http://www.qadrmedia.tv

عناوین کل اخبار  | اجتماعی |  اقتصادی  | علمی | ورزشی | سیاسی  | فرهنگی