اتاق گفتگو تماس با ما اخبار روز

امروز:

  تاریخ:16 /11/1385

بازدید کنندگان :  1809 نفر

 کد:9423

چاپ خبر

عنوان خبر : حجره های سنتی باطلبه های مدرن

 

 

»توي حجره نشسته بودم...، من و او با هم توي يک حجره ايم...،حجره من طبقه دو...، اومدي بگو حجره شهيد باکري...، شماره حجره من 35...، اينها جملاتي است که هر کدام از شما کم و بيش توي زندگي از طلبه هاي که در بين شما و با شما زندگي مي کنند شنيده ايد.

این جملات ابتدای یادداشت دوخبرنگارطلبه است که برای ترسیم حجره طلبگی دست به قلم شده اند.

دراین یادداشت این دوطلبه میخوانیم :تا به حال چند بار وارد يک مدرسه علميه شده ايد؟ چند بار توي حجره با طلبه ها نشسته ايد؟اصلا يک سئوال وقتي کلمه حجره را از زبان يک طلبه مي شنويد چه فضايي را توي ذهن خودتون تصور مي کنيد؟شايد يک اتاق تاريک با کمترين امکانات و طلبه هايي که کاري به يکديگر ندارند و هر کس مشغول مطالعه خودش است؟!
حجره در لغت به معناي يک اتاق کوچک با فضاي کم و همچنين معماري سنتي است. و در اصطلاح قديم بيشتر به برخي مغازه ها که در بازراچه هاي سنتي بودند اطلاق مي شد.اما از قديم الايام به خاطر شکل خاص اسلامي و سنتي، معماري مدارس علميه به خوابگاه هاي طلبگي هم حجره مي گويند.
در قديم به علت کمبود امکانات معمولا ساختمان مدارس علميه  را بسيار کوچک مي ساختند و در نتيجه حجره هاي طلبگي نيز بسيار کوچک و محقر بودند که زندگي در آنها سخت بود اما امروزه عموما براي مدارس علميه ساختمانهاي جديد ساخته مي شود که هم امکانات بهتري دارند و هم حجره هاي بزرگتري... .
اما حجره : معمولا طلبه هايي حجره نشينند که اهل شهرستان باشند طلبه هاي محلي و طلبه هاي متاهل حجره نشيني را تجربه نمي کنند.فضاي حاکم بر حجره ها غالبا فضايي صميمي است. هر چند به علت تناسب يا عدم تناسب سني گاها بحث هايي هم بين هم حجره اي ها پيش مي آيد که مسلما زود حل و فصل مي شود.
حجره ها را معمولا به نام  اهل بيت(ع) و يا شهدا و علما نامگذاري مي کنند که البته امري است سليقه اي و هر کس به فراخور روحيه و سليقه خودش نامگذاري  مي کند.

 


روح همکاري و تعاون بين طلاب حجره نشين حاکم است، هم حجره اي ها در همه کارها از يک طرف تقسيم کار منظم و دقيق دارند و طرف ديگر همکاري بسيار زياد، چرا که اگر غير از اين باشد به علت فشار درسي زياد قطعا نظم مطالعه و درس و امور داخلي حجره به هم مي خورد...اين نظم و برنامه ريزي توي همه شئون حجره داري راه داره، در آشپزي، در نظافت حجره، در شستشوي ظروف و ... .
اما آنها که حجره نشينند يا حداقل حجره ديده اند مي دانند که در کنار اين همه برنامه ريزي و نظم و همکاري بسيار پيدا مي شوند طلابي که خالصانه حتي لباس هاي دوستان و هم حجره اي هاي خود را هم مي شويند، چه بسيار طلابي که نيمه شب در کنار مطالعه و مباحثه و نماز به نظافت راهروها و مدرس(همان کلاس درس) مي پردازند بدون اينکه کسي آنها را ببيند يا بشناسد.
در مورد مخارج حجره مرسوم است که طلاب به صورت شراکتي با هم مخارج جاري حجره را پرداخت مي کنند، معمولا يک مکاني را تعيين مي کنند و هر هفته هر کس سهم خودش را از مخارج حجره در آنجا قرار مي دهد و تا پايان هفته هر کس هر چقدر خرج کند از آن پول برمي دارد.
حجره نشيني معمولا يک ساله است و پس از يک سال بر اساس برنامه ريزي مسئولان و مديران هر مدرسه هم حجره اي ها تغيير مي کنند، البته هستند مدارسي که کمتر يا بيشتر از يک سال اقدام به تغيير حجره طلاب مي کنند.
اوقات فراغت هم حجره اي ها با گوش دادن نوارهاي سخنراني و مداحي، مطالعات غير درسي، و در اين سالهاي اخير بعضي اوقات و بعضي افراد در کنار رايانه و وبلاگ نويسي  سپري مي شود، البته اينها در واقع خود بخشي از فعاليت هاي علمي طلاب محسوب مي شود .
اينها همه ترسيم فضاي داخلي حجره هاي طلبگي بود،ترسيم فضاي مدارس علميه در مجالي ديگر، انشاءالله

نظرات و پیشنهادها:
آدرس پست الکترونيکي :   

فهرست عناوین

» صفحه اصلی

» عناوین کل اخبار

» اجتماعی

» اقتصادی

» سیاسی

» علمی

» فرهنگی

» ورزشی

» استانها

» خارجی

» خبر های منطقه  کرج

» گزارش و تحلیل

» عکس ها

» گفتگو

» یادداشت ها

» مقاله

» پیوند ها

» سرگرمی و امکانات

» جستجوی خبر

http://www.qadrmedia.tv

عناوین کل اخبار  | اجتماعی |  اقتصادی  | علمی | ورزشی | سیاسی  | فرهنگی