|
تاریخ:2 /2/1386
|
بازدید کنندگان : 106 نفر
|
کد:10604
|
|
|
چاپ خبر
|
عنوان خبر : تقاضای یک روزنامه نگار از ده نمکی :اخراجی های عالم سیاست راکلیدبزن |
|
|
»نویسنده یادداشت روزنامه ابتکارازده نمکی خواست تافیلم اخراجی های عالم سیاست راکلیدبزند.
بگزارش البرزمحمدعلي وکيلي دراین یادداشت مینویسد: فيلم «اخراجي ها» ساخته آقاي مسعود ده نمکي بحث ها و نقدهاي زيادي را به همراه داشته است، بعضي ها به طرفداري و برخي انتقاد به آن پا را از انصاف فراتر گذاشتند.محتواي فيلم حول برشي از زندگي چند جوان جنوب شهريست که به شدت داراي منش لا ابالي گري و جاهل مابانه خود هستند، جواناني که هرگونه خلافي از زنجير و قمه کشي گرفته تا ترياک و قمار از آنان سر مي زند.سازنده فيلم در فضايي استعاري مي کوشد سير تحول عده اي لمپن و قداره کش را به شخصيت هاي که در نهايت جان خود را در راه آرمانهايي ارزشي از دست مي دهند به تصوير بکشد تلاشي که پيشتر در «ليلي با من است» و در سريان تاريخي «شب دهم» صورت پذيرفت.
فيلم به شکل باور ناپذيري عرصه، مدارا، فرصت بخشي و مسامحه با افرادي که هيچ جايگاهي در دايره قدرت ندارند.نگارنده در اينجا بناي نقد يا تعريف فيلم اخراجي ها را ندارد ولي به بهانه اين فيلم به موضوع مهمي در فرهنگ سياسي مي پردازم.موضوعي که شايد مهمترين دليل معروفيت و فروش فيلم نه چندان حرفه اي اخراجي ها شد شايد يکي از ويژگيهاي مهم اين فيلم موضوعي است که به آن پرداخته شده است و آن هم تحول، سرعت تغيير پذير انسان و تسامح و مدارا با وي مي باشد؟معضل امروز جامعه ما مشکل عدم مدارا مي باشد اينکه همواره عده اي به نمايندگي از خدا بخش مهمي از بندگان را از شمول رحمت اللهي و حقوق انساني محروم مي سازند.
تقسيم جامعه به سياه و سفيد، شهروند درجه يک و شهروند درجه دو، آدم خوب ها و آدم بدها و ... همه ريشه در همين فرهنگ دارد.بخشي از جاذبه فيلم آقاي ده نمکي به دليل اين است که از او (به حق يا نابحق) حداقل يک دهه در ذهن جامعه شخصيتي با نماد خشونت، لباس شخصي، عدم مدارا ساخته شد و سالها ترس هجوم او و گروهش به تجمعات قانوني و غيرقانوني فضاي پر التهاب و رعب انگيزي را دامن مي زد.و اما امروز او با فيلمش قدرت تحول يک انسان لات، مست، قمار باز به يک انسان از جان گذشته را به نمايش مي گذارد.سوال اصلي اين است که آيا ده نمکي خود نيز همچون شخصيت هاي فيلمش دچار تحول شده است؟به عبارت ديگر چگونه است کسي که تا ديروز سينه چاک مبارزه با بي حجابي و اراذل و اوباش بود حالا به تقديس و بزرگ نمايي عوامانه عده اي لمپن مي پردازد؟و آيا اگر غير از او کس ديگري چنين فيلمي مي ساخت و به اصطلاح اين همه از خطوط قرمزگذر مي کرد توسط او به تنزل فرهنگ جهاد و شهادت به فرهنگ لودگي متهم نمي شد؟
اما براساس آموزه هاي ديني و مطابق فيلم آقاي ده نمکي به نظر مي رسد سير تحول انسان نيز به طي کردن پروسه زماني خاصي نيست و دامنه تحول و الطاف الهي خاص افراد مشخصي هم نيست.و از جمله ويژگيهاي خوب فيلم اخراجيها اين است که ارزشها و تعلقات فکري رزمندگان ايراني از ارزشها و تعلقات متحجرين و رياکاران متمايز است و همه آدمهايي که قرار نبود آدم شوند، آدم شدند و کساني که خود را مدعي آدم بودن مي دانستند و خود را بهترين بنده خدا مي دانستند، همچنان دور از آدميت ماندند.به تعبير ديگر فيلم اخراجيها نشان مي دهد که جبهه و راه شهادت و ايثار متعلق به گروه خاصي و يا قيافه هاي بخصوصي نيست اما آيا بهتر نيست که آقاي ده نمکي فيلمي با موضوع اخراجيهاي دنياي سياست هم بسازد.آيا درد امروز جامعه اين نيست که عده اي ظاهر نما با قرائت حق بجانب با محدود کردن دايره خوديها هر روز دامنه چتر انقلاب را محدود و محدودتر مي کنند.و آيا در نتيجه همين اخراجيهاي رفتار مطلق گرايي عده اي نيست که امروز مردم ما از تجارب مديريتي محروم مانده اند.
آيا بي تفاوتي مزمن امروز نتيجه بي رحمي و برداشت هاي نا صواب از قرائت خودي و غير خودي نيست. البته واضح است که اخراجيهاي عالم سياست با سوژه هاي فيلم آقاي ده نمکي قابل قياس نيستند شخصيت هاي فيلم واقعا لمپن بودند ولي زلالي رزمندگان و معنويت حاکم بر آن فضا باعث تحول آن آدم ها شد اما بسياري از اخراجي هاي عالم سياست تنها با منطق غلط هر کس با ما نيست برحق نيست اخراج شده اند و اين اخراجي ها نياز به تحول ندارند بلکه عوامل اين همه اخراجي مي بايست تحول و تغيير يابند.
آيا براساس صحنه اي از اين فيلم که در آن روحاني و آن فرمانده براي اينکه نتوانسته بودند آن انسانهاي بد را آدم کنند خودشان را تنبيه کردند و مي گفتند عيب از ماست که نتوانسته ايم به اين آدم ها بفهمانيم جنگ و دفاع مقدس چيست؟ امروز نيز بخش مهمي از معضلات اجتماعي، اخلاقي اقتصادي در نتيجه ضعف و ناتواني مسئولين مربوطه نيست؟ و آيا تاکنون مسئولي خود را در مقابل اين همه آسيب مستحق مواخذه و تنبيه دانسته است اگر جواب مثبت است پس چه زماني و چه کساني اين شهامت را به خرج خواهند داد و بر پرده ذهن مردم و حافظه تاريخي آنان اين نقش را ثبت خواهند کرد.به نظر مي رسد اگر آقاي ده نمکي با اين سوژه فيلم دوم اخراجي ها را بسازند. بيش از پيش ورودش به عرصه روشنفکري را تبريک گفت.
|
|
|
|
|
|
|
|