اتاق گفتگو تماس با ما اخبار روز

امروز:

  تاریخ:10 /12/1385

بازدید کنندگان :  222 نفر

 کد:9862

چاپ خبر

عنوان خبر : بستی زنان رانابارورمیکند

»رژيم غذايي غني از بستني و ساير لبنيات پرچرب ممکن است خطر يک نوع باروري در زنان را کاهش دهد.

به گزارش آسوشيتدپرس پژوهشگران در دانشکده بهداشت عمومي هاروارد در بررسي داده‌هاي حاصل از "مطالعه بهداشت پرستاران" - يک مطالعه بهداشتي معتبر در آمريکا -دريافتند زناني که هر روز دو وعده يا بيشتر فراورده‌هاي لبني کم‌چربي مصرف مي‌کردند، نسبت به زناني که کمتر از يک وعده در هفته از چنين غذاهايي را مي‌خوردند، تقريبا با  احتمال دو بار بيشتر دچار مشکل باروري به علت فقدان تخمک‌گذاري شد‌ه‌اند.

برعکس زناني که دست کم يک بار در روز لبنيات چرب مي‌خوردند 27 درصد کمتر احتمال داشت به اين نوع ناباروري دچار شوند.

با اين وجود پژوهشگران مي‌گويند زنان نبايد اين نتايج را که بر اساس گزارش‌ها در مورد نوع غذاهاي مصرفي گروهي از زنان در طول سال‌هاي متمادي است و نه يک تجربه علمي دقيق که در آن عوامل غذايي خاص موجود در لبنيات به طور جداگانه مورد بررسي قرار گيرند، بيش از حد تعميم دهند.

دکتر خورخه چاوارو يک از پژوهشگران دانشگاه هاروارد در اين مورد مي‌گويد:‌ "منظور ما اين نيست که زنان براي باروري بايد سه بار در روز بستني بخورند. اما مطمئنا مي توان با داشتن يک رژيم غذايي سالم حاوي مقادير کم چربي اشباع‌شده روزي يک وعده هم لبنيات پرچرب خورد."

ساير کارشناسان در مورد دادن توصيه عملي بر مبناي نتايج اين تحقيق ابراز ترديد مي‌کنند، به خصوص که اشکال در تخمک‌گذاري تنها در يک سوم موارد علت ناباروري زنان است.

نکته ترديدآميز ديگر اين است اين تحقيق رابطه‌اي ميان ناباروري و غذاهاي لبني به طور کلي پيدا نکرد. برعکس پژوهشگران تنها هنگامي زنان غيرتخمک‌گذاري که ماست و لبنيات کم‌چرب مي‌خوردند را از آنهايي که انواع پرچرب را مي‌خوردند، جدا کردند توانستند رابطه‌اي آماري بدست آورند.

هنگامي که اين محققان غذاهاي خاص را مورد توجه قرار دادند، دريافتند که زناني که دو تا سه بار در هفته بستني مي‌خوردند نسبت به زناني که کمتر از يک بار در هفته بستني مي خوردند 38 درصد کمتر در معرض ناباروري ناشي از عدم تخمک‌گذاري قرار دارند.

گرچه در اين تحقيق پژوهشگران نتايج را بر حسب وزن، ميزان ورزش و ساير عوامل تطبيق داده بودند، اما بسياري از متخصصان مي‌گويند هنوز مظنون هستند که تفاوت وزن بين زنان مورد بررسي مسئول اين نتايج باشد.

به گفته دکتر ويليام گيبونز رئيس انجمن تکنولوژي‌ کمک به توليد مثل هم چاق بودن بيش از حد و هم  لاغر بودن بيش از حد با خطر همه انواع ناباروري را در زنان مي‌افزايد.دکتر زيو روزنواک  از دانشگاه ويل کورنل نيز مي‌گويد پژوهش‌هاي ديگر نشان داده‌اند که زناني که مقدار زيادي لبنيات کم‌چربي مي‌خورند، غذاهاي ديگرشان هم کم‌چربي است و تلاش مي‌کنند وزن کم کنند

تفسير او از نتايج اين تحقيق اين است:‌ "چربي زياد نيست که در مقابل ناباروري محافظت ايجاد مي‌کند. ناباروري اين زنان احتمالا به خاطر رژيم غذايي نامناسب آنها براي توليدمثل است."

در هر حال پزشکان مي‌گويند اگر زنان بخواهند با خوردن لبنيات پرچرب احتمال بارور‌شدن خود را بيفزايند، مهم اين است که کالري‌هاي دريافتي را از ساير غذاها بکاهند تا اضافه وزن پيدا نکنند.

همچنين هنگامي که نوزادشان به دنيا آمد دوباره به غذاهاي لبني کم‌چربي بازگردند و مصرف چربي‌هاي اشباع‌شده را محدود کنند.

نظرات و پیشنهادها:
آدرس پست الکترونيکي :   

فهرست عناوین

» صفحه اصلی

» عناوین کل اخبار

» اجتماعی

» اقتصادی

» سیاسی

» علمی

» فرهنگی

» ورزشی

» استانها

» خارجی

» خبر های منطقه  کرج

» گزارش و تحلیل

» عکس ها

» گفتگو

» یادداشت ها

» مقاله

» پیوند ها

» سرگرمی و امکانات

» جستجوی خبر

http://www.qadrmedia.tv

عناوین کل اخبار  | اجتماعی |  اقتصادی  | علمی | ورزشی | سیاسی  | فرهنگی