اتاق گفتگو تماس با ما اخبار روز

امروز:

  تاریخ:12 /2/1386

بازدید کنندگان :  453 نفر

 کد:10851

چاپ خبر

عنوان خبر : تهاجم فرهنگی توهم یا توطئه ؟1

 

 

»این روزها شاهد اجرای «طرح تامين امنيت اجتماعي یا همون مبارزه با بدحجابی» از سوی نیروی انتظامی هستیم که جا داره از همین جا به همه پرسنل خدوم ناجا خسته نباشید و دست مریزاد بگیم . و از تلاشهای این عزیزان که در امر بر قراری بیش از پیش امنیت اجتماعی در جامعه تلاش می کنند تشکر و قدر دانی کنیم .

     

یقینا اجرای این طرح چنانچه با تدابیر همه جانبه اجرا شود نتایج بسیار مثبتی در سطح جامعه خواهد داشت . چرا که کسی را نمی توان یافت که از امنیت اجتماعی و مصون ماندن از ناهنجاری های جامعه ناراضی و گله مند باشد . فلذا این طرح ازجنبه های مختلف قابل نقد و بررسی است
در وهله اول باید گفت این طرح زمانی موفق خواهد بود که مسئولین امر واقعاً و بصورت جدی و قاطعانه در صدد برخورد با پدیده شوم مفاسد و عوامل مخل امنیت اجتماعی باشند و جهت حصول به این مهم تمامی دستگاههای ذیصلاح در حوزه های مرتبط با ان موضوع بصورت هماهنگ و جدی وارد عرصه مبارزه شوند. در غیر این صورت برخورد نیروی انتظامی با مظاهر تهاجم فرهنگی و بد حجابی مقطعی بوده و یقینا نتایج مطلوبی در بر نخواهد داشت و چه بسا آثار منفی بیشتری از خود در جامعه بر جای گذارد .

      

نکته دیگر آنکه می بایست به اون توجه جدی داشت ، استفاده از تجربیات گذشته است. اگه ما یه نگاهی به تاریخ بندازیم می بینم رضا خان در ماجرای کشف حجاب تنها به نیروی قهری و زور اکتفا نکرد ، بلکه همزمان با برخوردهای فیزیکی ، کار فرهنگی و تشویقی هم انجام میداد . بطور مثال با دادن بُن خرید لباس غربی به افراد به نوعی جامعه را تشویق و ترغیب به استفاده از این نوع پوشش می کردد . اگر رضا خان پهلوی در ایران در امر کشف حجاب همچون آتا ترک در ترکیه توفیق نیافت به دلیل قدرت فرهنگ غنی اسلامی بود که در وجود ملت ایران وجود داشت . لذا تجربه ثابت کرده است که هیچگاه زور و برخوردهای تحکمی و قهری بصورت مطلق موفق نبوده است برای اثبات این ادعا میتوان به تلاش رضا خان در امر کشف حجاب اشاره کرد که فرهنگ غنی و قوی اسلامی مردم بود که باعث شکست ماجرای کشف حجاب در ایران شد.

مبارزه با حجـاب و پوشش اسـلامی در اروپــا توسـط پلیـس و مدعیان آزادی و دموکراسی و حقوق بشر !

اما می بینم در برخورد با پدیده شوم بدحجابی « که کانون گرم بسیاری از خانواده ها را سرد و بنیان آنها را متزلزل و سرنگون نموده است »  وفاق ملی و انسجام وجود ندارد . و هنوز بسیاری از مسئولین در خواب ناز خرگوشی به سر می برند و هنوز تهاجم فرهنگی و یا به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی را یک توهم می دانند و بس . به همین دلیل است که متاسفانه شاهد تضاد و تناقض در مقابله با پدیده شوم بد حجابی هستیم . برای اثبات این مدعا به چند مورد آن اشاره می کنم .

تهاجم فرهنگی توهم یا توطئه ؟

حوزه فرهنگ و هنر :در یک نگاه کلی به این حوزه ، به خوبی می بینیم بخش های مختلف این حوزه همچون سینما ، تلویزیون ، تئاتر ، موسیقی ، کتاب و نشریات و . . . متاسفانه آنگونه که می بایست موثر و مفید واقع گردند و ایفای نقش نمایند، نبوده اند. وقتی که برخی تولیدات فرهنگی از قبیل فیلم و کتاب و نمایشنامه و موسیقی و . . .  مورد بررسی قرار میدیم  با نقایصی همچون 
- عدم همخوانی با ارزشها و الگوهای اسلامی و فرهنگ ایرانی
- تشویق و ترغیب روحیه اشرافی گری ، مصرف گرائی در بین خانواده ها
- تبلیغ  و ترویج مد  و مد گرائی ، بنوعی برخی از آنها علاوه بر اینکه  همخوانی با الگوهای اسلامی ندارند بلکه در تضاد نیز هستند
-  د آموزی و سنت شکنی در برخی از تولیدات تصویری و . . .
- الگو سازی غلط و نا صحیح از برخی افراد در سطح کلان
-  و . . . .
بر می خوریم که واقعا جای تاسف دارد . چرا که دستگاههای متولی امر فرهنگ متاسفانه آنگونه که می بایست فعالیت کنند انجام وظیفه ننموده اند . که ماحصل این نقصان ، آشفتگی و بهم ریختگی و عدم یکپارچگی و انسجام در امورات فرهنگی در سطح جامعه می گردد . هر چند که نباید بی انصافی کرد و تلاشها و فعالیتهای صورت گرفته را نادیده گرفت . اما باید اذعان داشت متاسفانه دستگاههای متولی امر فرهنگ در ماموریت خود چندان موفق نبوده اند . وگرنه نمی بایست امروز شاهد  این معضلات فرهنگی در این سطح و حجم باشیم .

حوزه اقتصــادی : یکی از عوامل مهمی که نباید در این رابطه نباید از دید پنهان ماند موضوع اقتصادی و در آمد مالی خانواده هاست . بطور نمونه باید گفت : ما معتقدیم چادر حجاب برتر است . اما متاسفانه همین چادر مشکی را باید ازچین و ژاپن و کره وارد کنیم . یا اینکه برای یه چادر مبلغ زیادی را پرداخت کرد بطور مثال یه چادر ملی قریب به 20 تا 25 هزارتومان قیمت دارد یا برای تهیه یک چادر مشکی خوب و مجلسی از جنس حریر اسود یا . . . مبلغی بالغ بر 30 تا 70 هزارتومان باید پرداخت کرد . در حالی که ما از چادر بعنوان حجاب برتر یاد می کنیم میبایست تسهیلات تهیه آن با قیمت نازل را هم فراهم کنیم . واقعا جای سواله که توی این مملکت برای بسیاری از اقلام ، دولت سوبسید میده ، اما چرا برای چادر مشکی سوبسید نمیدن . تا یک قواره چادر مشکی خوب و مجلسی با قیمت نازل به دست مصرف کننده برسه ؟ در حالی که بسیار سراغ دارم افرادی را که بخاطر مشکلات مالی حجاب چادر را کنار گذاشتند  و با پوشش مانتو  ظاهر شدند . باید یاد آور شوم مطرح کردن این موضوع (پوشش مانتو) باعث جسارت به خواهران مانتویی و رد مانتو نیست . در زمینه مانتو هم متاسفانه دچار همین مشکل در جامعه هستیم . بعنوان نمونه اگر شما بخواید یک مانتو ی خوب ، سنگین و منطبق با شئونات اسلامی بخرید باید حداقل ساعتها و چه بسا روزها وقت بگذارید تا شاید پیدا کنید آنهم با قیمت گزاف ، اما متاسفانه می بینید که مانتوهای کوتاه ، سبک ، جلف ، چسبان ، بدن نما و . . . به سهولت و نازلترین قیمت در دسترس هست . و این امر باعث شده بسیاری از خانواده ها مخصوصا خانواده های پر جمعیت و کم در آمد به ناچار و علیرغم میل باطنی به سمت خرید چنین البسه ای روی آورند . و سپس بدلیل مسائل فرهنگی و ناهنجاریهای موجود در جامعه این افراد با این نوع پوشش در جرگه بدحجابان و . . . قرار گیرند .

 

وبلاگستان /حاج حمید

نظرات و پیشنهادها:
آدرس پست الکترونيکي :   

فهرست عناوین

» صفحه اصلی

» عناوین کل اخبار

» اجتماعی

» اقتصادی

» سیاسی

» علمی

» فرهنگی

» ورزشی

» استانها

» خارجی

» خبر های منطقه  کرج

» گزارش و تحلیل

» عکس ها

» گفتگو

» یادداشت ها

» مقاله

» پیوند ها

» سرگرمی و امکانات

» جستجوی خبر

http://www.qadrmedia.tv

عناوین کل اخبار  | اجتماعی |  اقتصادی  | علمی | ورزشی | سیاسی  | فرهنگی