اتاق گفتگو تماس با ما اخبار روز

امروز:

  تاریخ:9 /2/1386

بازدید کنندگان :  13 نفر

 کد:10779

چاپ خبر

عنوان خبر : ایران دراجلاس شرم الشیخ شرکت میکند

»سرانجام اعلام شد كه هيات رسمي جمهوري اسلامي ايران با رياست وزير خارجه در اجلاس شرم‌الشيخ در مصر شركت خواهد كرد.
اين موافقت، بعد از رايزني‌هايي كه عراقي‌ها از طريق تماس‌هاي ديپلماتيك و همچنين اعزام وزير خارجه و حتي اعلام آمادگي برهم صالح معاون رييس جمهور و خود نوري مالكي براي سفر به تهران جهت متقاعد كردن ايران به اعزام هيات رسمي به آن اجلاس، صورت گرفت.
البته عراقي‌ها، به دلايلي كه به وضع داخلي شكننده و ناآرام و نسبتا غيرقابل كنترل خود مربوط مي‌شود، اصرار دارند كه اجلاس شرم‌الشيخ به طرز موفقيت‌آميزي، ثبات و امنيت كشورشان را استحكام بخشيده و موجب شود تا جامعه جهاني از طريق مشورت‌ها و رايزني‌ها، به يك اجماع نسبي جهت حمايت از دولت عراق و ابتكار عمل‌ها و راهكارهاي آن جهت برقراري امنيت، نايل آيند. دست بر قضا، اين علاقه‌مندي و تمايل، دقيقا در راستاي برنامه‌هاي كاخ سفيد و شخص جورج بوش قرار دارد كه اكنون با كنگره امريكا بر سر تعيين جدول زماني براي خروج نيروهاي امريكايي از عراق، دست به يقه شده و منازعات علني دمكرات‌ها و جمهوري‌خواهان به قدري بالا گرفته است كه در حال حاضر، شكاف و جدايي قابل اعتنايي در افكار عمومي امريكا انداخته است.
جورج بوش در واقع درصدد ارايه تصويري موفق از عملكرد خود به عنوان فرمانده ارتش امريكا در عراق است و اين امر ميسر نمي‌شود مگر با جلب حمايت كشورهاي پيراموني عراق كه اكثر حكام آنها، جزو دست‌نشاندگان و متحدان واشنگتن محسوب مي‌شوند.
در اين ميان نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان كشوري مستقل و مقتدر و در عين حال، همسو با عواطف و احساسات مردم عراق، تعيين‌كننده است. در واقع، حضور هيات رسمي ايران در اجلاس شرم‌الشيخ، مي‌تواند علامتي ممتاز از گرايش تهران به سمت ايفاي نقش حمايتي از مردم عراق از طريق جهت دادن به اجلاس و ترغيب كشورهاي همسايه به پشت كردن به دستور كار امريكا در فتنه‌انگيزي و دامن زدن به منازعه موهوم سني و شيعي، تلقي شود. در عين حال، هيات اعزامي مي‌تواند ديدگاه‌هاي خود را درخصوص تحكيم انسجام اسلامي كه شعار نمادين امروز ايران است، بيان كرده و هيات‌هاي رسمي جهان عرب را به تقويت پيوندها و همبستگي اسلامي و ايجاد انسجام لازم از طريق وحدت بخشيدن به سياست خود در قبال عراق، دعوت كند.
از طرفي هيات ايراني بايد بجد هرگونه تلاش واشنگتن براي بهره‌برداري از انعقاد اجلاس شرم‌الشيخ و همچنين نتايج آن را متوقف كرده و متناسب با تلاش امريكا، نسبت به ادامه حضور يا ترك صحن اجلاس تصميم لازم را اتخاذ كند.

نظرات و پیشنهادها:
آدرس پست الکترونيکي :   

فهرست عناوین

» صفحه اصلی

» عناوین کل اخبار

» اجتماعی

» اقتصادی

» سیاسی

» علمی

» فرهنگی

» ورزشی

» استانها

» خارجی

» خبر های منطقه  کرج

» گزارش و تحلیل

» عکس ها

» گفتگو

» یادداشت ها

» مقاله

» پیوند ها

» سرگرمی و امکانات

» جستجوی خبر

http://www.qadrmedia.tv

عناوین کل اخبار  | اجتماعی |  اقتصادی  | علمی | ورزشی | سیاسی  | فرهنگی