اتاق گفتگو تماس با ما اخبار روز

امروز:

  تاریخ:4 /2/1386

بازدید کنندگان :  183 نفر

 کد:10680

چاپ خبر

عنوان خبر : "شهاب"ازاسرائیل گذشت

»نمايش توانايي‌هاي ايران با هدف بازدارندگي در برابر طرح‌هاي جنگي آمريكا انجام مي‌شود.

روز 2 نوامبر(5روز پيش) ايران سه نوع موشك جديد زمين به دريا را در قالب مانورهاي نظامي "پيامبر اعظم(ص) 2" در بيابان‌هاي اين كشور و آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان، ‌هم زمان با 14 استان اين كشور آزمايش كرد .

نحوه‌ي عملکرد يگان‌هاي عملياتي و همچنين مدل اجراي رزمايش به نحوي بود که تعجب و حيرت کارشناسان غربي را برانگيخت. به نوشته مجله دبكا - نشريه اطلاعاتي اسرائيل- با توجه به مانور پيامبر اعظم(2) برخي از توانايي‌هاي نظامي ايران تاکنون براي پنتاگون ناشناخته بوده است.

اين مجله در مقاله‌اي نوشت: «نمايش چشم‌گير موشك‌هاي فوق پيشرفته در رزمايش ناگهاني ايران طراحان جنگي در آمريكا را تكان داد."

 

"دبکا" به نقل از يك كارشناس موشكي در آمريكا نوشت: «آزمايش‌ موشك‌هاي زمين به درياي ايران در روز 2 نوامبر، در قالب طراحي ظريف و با مرحله‌بندي بسيار دقيق انجام شد. ايراني‌ها فن‌آوري امروزي را به نمايش گذاردند كه غرب از مالكيت آن توسط ايران خبر داشت.»

به عقيده اين كارشناس موشكي آمريكا، «ايراني‌ها كلاهك‌هاي ناشناخته‌اي را به نمايش گذاردند اما تكان دهنده‌ترين نمايش آنها، آزمايش موفقيت‌آميز موشك شهاب 3 بهينه‌سازي شده مجهز به 10 بمب كوچك‌تر بود.»

مجله اسرائيلي دبکا  معتقد است ردپايي از طرح‌هاي چيني را نيز مي‌توان در اين موشك‌ها ديد اما به هر حال اين موشك شهاب 3 كه با برد 2 هزار كيلومتري خود اسرائيل، خاورميانه و اروپا را نيز به حيطه توانايي نظامي ايران وارد مي‌كند رقيبي جدي براي تمامي سيستم‌هاي ضدموشكي آنان است. زيرا سيستم‌هاي آنان تا حد زيادي متكي به نقطه متلاشي شدن موشك هستند. بنابر‌اين اگر نقطه تلاشي موشک‌هاي ايراني نزديک باشد، موشك‌هاي آرو آمريكا و اسرائيل فرصت رديابي آن را خواهند داشت اما اگر در فاصله دور جدا شوند،‌ چنين امكاني وجود نخواهد داشت. البته برخي از خصوصيات اين موشك هنوز براي غرب ناشناخته است مثلا اگر تكه‌هاي متصل به شهاب سه در نزديكي هدف جدا شوند، اين مقاله در ادامه به نقل از اوزي روبين،‌ رئيس سابق برنامه ضدموشك‌هاي بالستيك در اسرائيل مي‌افزايد: «فشردگي اين رزمايش بي‌سابقه بود. هدف از آن تاثيرگذاري بود و اين تاثير را به جا گذاشت.»

وي با اشاره به توان ايران در پرتاب چندين موشك افزود: «اين واقعا يك دستاورد مهم عملياتي و فني بود.»

اين مانور به هدف خود رسيده است. فرمانده سپاه پاسداران ايران،‌ سردار يحيي رحيم صفوي نيز تاييد كرده است كه «پرتاب اين موشك‌ها با هدف نمايش قدرت‌ دفاعي و بازدارندگي ايران در برابر دشمنان فرامنطقه‌اي بوده است و اميدواريم آنها اين پيام را درك كرده باشند.»

اين اشاره‌اي آشكار به آمريكا، انگليس و فرانسه بود كه در رزمايشي به رهبري آمريكا در خليج فارس شركت كردند. البته اين رزمايش بر رهگيري متمركز بود. 

كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريكا در مصاحبه‌اي راديويي اعلام كرد به عقيده وي ايراني‌ها مي‌خواهند قدرت خود را به اثبات برسانند.

به گفته وزير امورخارجه اسرائيل رزمايش ايران گرچه تنشي سياسي را در آمريكا و اسرائيل ايجاد كرد اما نتوانست اراده آمريكا و اسرائيل را براي حمله پيش گيرانه به ايران از بين ببرد.

مارك رگو سخنگوي وزارت امورخارجه اسرائيل در گفتگويي تلفني با اين مجله گفت: «اكنون زمان آن رسيده است كه جامعه بين المللي با شدت و از طريق شوراي امنيت پيامي واضح را براي ايران بفرستد كه اگر ايران به مسير كنوني خود ادامه دهد، با اراده جامعه جهاني مواجه خواهد شد

ايران از ماه آگوست تا كنون مشغول رزمايش نظامي بوده است. اين رزمايش‌ها بخشي از راهبرد بازدارندگي ايران در دوران بعد از جنگ سرد است. هدف از آن خنثي كردن تهديدات آمريكا عليه برنامه هسته‌اي ايران است.

نمايش توانايي‌هاي نظامي ايران با هدف بازدارندگي در برابر طرح‌هاي جنگي آمريكا و همپيمانانش بوده است كه اكنون در مراحل بالايي از آمادگي هستند. اين مسئله را مي‌توان در آرايش شديد جنگ‌افزارهاي آمريكا و متحدانش در خليج فارس، درياي عرب و خاورميانه مشاهده كرد.

مي‌توان از "بازدارندگي" و "تحديد" نيز در برابر آمريكا استفاده كرد. در بيانيه اخير وزارت امورخارجه آمريكا،‌ هدف از رزمايش‌هاي ايران اينگونه تعريف شده است: «هدف از رزمايش ما تهديد هيچ كشوري نبوده است. بلكه تاكيدي بر قدرت بازدارندگي ايران بوده است.»

اين مقاله در نهايت اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا تحولات اخير مانع ماجراجويي ديگر دولت بوش در خاورميانه خواهد شد؟

آيا طراحان نظامي آمريكا و اسرائيل خوشتنداري پيش خواهند گرفت؟

مي‌توان اميدوار بود اين "سياست بازدارندگي پس از جنگ سرد" بتواند مانع برنامه‌هاي نظامي واشنگتن شود اما بايد در نظر داشته باشيم كه هر دو طرف اكنون بر طبل جنگي واقعي مي‌كوبند.

موقعيت منطقه اكنون بسيار بحراني است. استقرار گسترده نيروهاي دريايي آمريكا و متحدانش در نزديكي سواحل ايران اقدامي تحريك‌آميز است. اين استقرار به همراه ادامه رزمايش‌هاي آمريكا مي‌تواند به حادثه‌اي منجر شود كه نهايتا به جنگ تبديل شود.

لذا بسيار ضروري است كه جنبش‌هاي مردمي در سراسر دنيا در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده بصورتي فعال تلاش كنند تا دولت‌هاي متبوع خود را براي جلوگيري از اين طرح جنگي متقاعد كنند.

 

منبع : ایران 1404

 

نظرات و پیشنهادها:
آدرس پست الکترونيکي :   

فهرست عناوین

» صفحه اصلی

» عناوین کل اخبار

» اجتماعی

» اقتصادی

» سیاسی

» علمی

» فرهنگی

» ورزشی

» استانها

» خارجی

» خبر های منطقه  کرج

» گزارش و تحلیل

» عکس ها

» گفتگو

» یادداشت ها

» مقاله

» پیوند ها

» سرگرمی و امکانات

» جستجوی خبر

http://www.qadrmedia.tv

عناوین کل اخبار  | اجتماعی |  اقتصادی  | علمی | ورزشی | سیاسی  | فرهنگی